اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۱۳۸۴۰۰

دیدار ترامپ با "کیم جونگ اون" با علامت سوال‌های زیادی روبرو است

دیدار ترامپ با  کیم جونگ اون  با علامت سوال‌های زیادی روبرو است
یک استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: لحن مقامات کاخ سفید در خصوص کره شمالی آمرانه است به طوری که گفته‌اند اگر هم مذاکره‌ای با کره شمالی داشته باشیم با این شرط است که برنامه هسته‌ای‌شان را تعطیل کنند.
۱۳:۳۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
وانانیوز|

علی امیدی در گفت‌وگویی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر قطعی شدن دیدار دونالد ترامپ- رییس جمهور آمریکا با کیم جونگ اون- رهبر کره شمالی، اظهار کرد: در برخی منابع اعلام شده که این دو رهبر با یکدیگر تا 3 ماه آینده دیدار می‌کنند تا بحران هسته‌ای را حل و فصل کنند. در درستی این خبر تردیدهایی وجود دارد، اما این خبر را معاون امنیتی رییس جمهور کره جنوبی اعلام کرده است و مقامات کاخ سفید هم این خبر را تایید کرده‌اند.

وی افزود: همچنین مقرر شده است رهبران کره شمالی و کره جنوبی در نقطه صفر مرزی دو کشور با یکدیگر مذاکره داشته باشند تا تنش‌های موجود را کاهش دهند. در کل یک اقدام غیر منتظره بود که رهبری کره شمالی در پیش گرفت و طبق گفته‌های مقامات کره جنوبی، کره شمالی اعلام آمادگی کرده است که خلع سلاح هسته‌ای را در صورت تضمین امنیتی این کشور از سوی آمریکا و جامعه بین‌المللی، قابل مذاکره می‌داند.

این استاد علوم سیاسی تصریح کرد: اگر فرض را بر این بگذاریم که این اخبار درست باشند نشان می‌دهد که رهبر کره شمالی به دنبال سیاست خارجی جدید، تنش‌زدایی با جهان خارج و حل و فصل بحران شکل گرفته است. البته این سخنان در حد گمانه‌زنی است و هیچ چیزی قطعیت ندارد، اما به جهت تجربه تاریخی بعید می‌دانم که کره شمالی بحث خلع سلاح هسته‌ای را در قبال تضمین‌های امنیتی آمریکا بپذیرد.

امیدی در همین خصوص افزود: یکی از مهجورترین کشورهای جهان کره شمالی است که دارای اقتصاد محدود و محلی است. کشورهای اقتدارگرا مانند کره شمالی یکی از ساز و کارهای بقای خودشان را ارتش قدرتمند و سلاح‌های کشتار جمعی می‌دانند که تهدیدهای بیرونی را به حداقل برسانند. در گذشته هم توافق میان دولت بیل کلینتون و رهبر سابق کره شمالی انجام شد، اما آمریکا وفای به عهد نداشت و به همین دلیل کره شمالی به دنبال توسعه برنامه هسته‌ای خود پیش رفت.

وی با بیان اینکه می‌توانیم به این موضوع یک نگاه آرمانی داشته باشیم گفت: بر این اساس می‌توانیم بگوییم که رهبر کره شمالی به دنبال فتح باب جدیدی است. اما با توجه به نوع نظام حاکم در کره شمالی، رهبران این کشور بقای سیاسی خودشان را در داشتن سلاح‌های کشتار جمعی می‌دانند به همین دلیل بعید است عقب‌نشینی کنند مگر اینکه یک تضمین امنیتی خیلی محکم و خلل‌ناپذیر از سوی آمریکا دریافت کنند که همراه با امتیازهای اقتصادی خوبی باشد.

این استاد علوم سیاسی گفت: بنابر این دیدار در سطح رهبران کره شمالی و جنوبی به احتمال زیاد محقق می‌شود، اما دیدار بین ترامپ و رهبر کره شمالی با علامت سؤال‌های زیادی روبرو است. مقامات کاخ سفید استقبال خیلی گرمی از این موضوع نداشتند و فقط اعلام کردند که غافلگیر شده‌اند.

امیدی افزود: به هر حال چه قبل و چه بعد از منتشر شدن این خبر، لحن مقامات کاخ سفید در خصوص کره شمالی آمرانه است به شکلی که گفته‌اند اگر هم مذاکره‌ای با کره شمالی داشته باشیم با این شرط است که برنامه هسته‌ای‌شان را تعطیل کنند. بنابراین آمریکایی‌ها به دنبال بده بستان دیپلماتیک با کره شمالی نیستند و احتمال دیدار رهبران این دو کشور در هاله‌ای از ابهام است.

موفقیت پروژه کره شمالی فشارها علیه ایران را تشدید می‌کند

وی در پاسخ به این سؤال که تأثیر این دیدار بر تنش‌های میان آمریکا و ایران چیست؟ خاطرنشان کرد: اگر این گمانه‌زنی‌ها محقق شود و آمریکا به کره شمالی تضمین امنیتی دهد و کره شمالی هم برنامه هسته‌ای خود را برچیند و مدل قذافی در پیش‌گرفته شود، فشارهای آمریکا علیه ایران افزایش می‌یابد. در این صورت آمریکا دیگر کشورها را هم می‌تواند با خود هم سو کند و به نوعی یک کارت برنده برای ترامپ خواهد بود.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان در همین خصوص، افزود: در این صورت آمریکا اعلام می‌کند همان‌طور که مواضع سرسختانه علیه کره شمالی جواب می‌دهد علیه ایران هم جواب خواهد داد. پس اگر پروژه کره شمالی به نتیجه برسد فشارها علیه ایران افزایش پیدا می‌کند و قطعاً برجام اگر به صورت ظاهری از بین نرود عملاً با اقدامات آمریکا از بین خواهد رفت و فشارها علیه ایران مضاعف خواهد شد.

امیدی گفت: اگر پروژه کره شمالی به نتیجه برسد محبوبیت ترامپ در آمریکا بیشتر خواهد شد. مردم آمریکا سیاست اقتدارگرایانه علیه برخی کشورها را بیشتر از دیپلماسی ترجیح می‌دهند و ترامپ در دور بعد انتخابات ریاست جمهوری با سر بالا اعلام می‌کند که کره شمالی را خلع سلاح هسته‌ای و برجام را تضعیف کردم. بنابراین این موضوع می‌تواند یک کارت برنده برای ترامپ در دور بعد انتخابات ریاست جمهوری باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
برچسب ها: ترامپ ترامپ
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین